K∙FISH 紫菜鸡蛋汤



在之前的游记我介绍了韩国K∙FISH的烟熏牡蛎后,相信大家一定很期待,接下来K∙FISH将会为大家带来什么样的食品呢?

今天我就要为大家介绍K∙FISH的紫菜,到底K∙FISH的紫菜有什么特别呢?那大家就一定要守住我的游记了!


Kawan-kawan masih ingat tidak sebelum ini saya mempekenalkan Delisea Tiram Salai dari Korea. Adalah kawan-kawan sekalian mengharapkan kali ini makanan apa yang akan dikemukakan dari Korea.
Kali ini saya mahu mengperkenalkan rumpai laut dari Korea, apa kah yang istimewa dengan rumpai laut Korea? Sambung bacalah akan tahu.


紫菜,是很多朋友会吃,很多煮妇喜欢煮的食物。
紫菜不但好吃,而且又容易煮,不说你不知,营养价值还很高呢!但是,不晓得大家都知道紫菜是属于哪一类的食物呢?又知不知道紫菜的制造过程是如何的呢?在下来我就为大家慢慢分享。

紫菜是海中藻类的统称,颜色是紫色或褐绿色。紫菜的种类繁多,多数见的是甘紫菜,坛紫菜,条班紫菜等等,通常生长在浅海潮间的岩石上。
紫菜其实不是一种植物,但是却常常被认为是植物,那是因为紫菜可以进行光合作用,但生物学家都认为它不是一种植物,它与水草是不一样的,因为它没有真正的管道组织。

紫菜是一种在净水和卫生的环境中生长的海藻,水里面的温度也是要控制在理想的度数以让紫菜可以长得好。除了温度的控制,水里面的盐度以及阳光的强度,也是紫菜长得茂盛的主要因素。紫菜的耐干性很强,是属于高产作物的食物。


Ramai orang suka masak rumpai laut. Oleh demikian, ramai suri rumah tangga suka masak rumpai laut untuk anak-anak mereka. Rumpai laut adalah makanan yang sangat sedap, bukan sahaja sedap, rumpai laut juga mempunyai nutrian yang agak tinggi. Saya percaya kebanyakan orang tidak tahu bahawa macam mana untuk pemproses rumpai laut. Kali ini saya ingin kongsi dengan kawan-kawan cara memproses rumpai laut.

Rumpai laut adalah sejenis makanan yang di dapat di dalam laut. Ia mempunyai banyak jenis dan kebanyakan warna yang dijumpai adalah warna gelap ungu dan warna chokolat. Rumpai laut biasa akan Nampak di tengah-tengah batu besar yang boleh dijumpai di tepi laut. Rumpai laut tidak di kategeri sebagai tumbuhan kerana ia tidak mempunyai cel-cel yang boleh dijumpa di dalam tumbuhan. Oleh demikian, saintis mengesahkan rumpai laut bukan tumbuhan.

Rumpai laut biasanya berkembang I dalam air laut yang sangat bersih. Suhu air di dalam laut amat penting jugu untuk tumbuhkan rumpai laut yang berkualiti dan sihat. Selain daripada suhu air, masin dan cahaya matahari di dalam air laut juga adalah sangat penting untuk tumbuhan rumpai laut. Rumpai laut merupakan makanan yang amat berkualiti.
Rumpai laut adalah sejenis makanan yang penuh dengan protein dan vitamin yang tinggi tetapi terbalik pulak is punya kalori sangat rendah. Oleh itu, kawan-kawan yang suka makan rumpai laut tak payah takut akan menjadi gemuk jika makan terlalu banyak rumpai laut.





其实紫菜是一种富有高蛋白质以及高维生素的食物但却是地卡路里的食物。所以爱吃紫菜的朋友们,不怕吃太多紫菜会发胖哦。。。
紫菜不但除了可以用来作为烹饪用途,也可以用来制成中药,具有补肾养心,清热,化痰的功效。原来看起来那么平平无奇的食品,原来还富有那么丰富的资源,实在是令人赞叹。

在了解紫菜的那么多好处后,相信在不久的将来,紫菜将会是新时代的卓越食物,很多朋友将会为紫菜而着迷。


Rumpai laut bukan sahaja sesuai menjadi bahan masakan, ia juga boleh digunakan sebakai ubat cina. Rumpai laut yang dijadi sebagai ubat cina, boleh menolong buah pinggan dan jantung jadi kuat, boleh detoksifikasi dan juga boleh megurangkan kahak.

Makanan yang Nampak macam biasa rupanya menpunyai pelbagai kegunaan, lagi pun rumpai laut bukan makanan yang mahal, memang berbalui membeli.




韩国出产的紫菜占据了全球一半以上的紫菜市场,不但如此,韩国出产的紫菜也是被公认是最优越的,何以见得呢?
因为韩国所出产的紫菜都注重在紫菜的素质,紫菜都会在优质的环境中成长,再加上优秀的处理科技,所以所产出的紫菜肯定是好吃又高品质。

Rumpai laut pengeluaran Korea menduduki lebih daripada setengah pasaran di seluruh dunia. Selain daripada ini, pengeluaran rumpai laut dari Korea adalah disahkan adalah pengeluaran yang paling baik. Kerana pengeluaran rumpai laut di Korea amat perhatikan kualiti rumpai laut , rumpai laut akan ditumbuh di alam yang sangat baik, tambah lagi teknologi pemprosesan rumpai laut yang cemerlang, inilah sebab mengapa rumpai laut dari Korea adalah produk yang terkenal dan baik.




在韩国,人民的主食是白米饭,紫菜却是广泛的被使用为白米饭的配菜。紫菜用来作配菜是在韩国常见的,然而,在有些国家,紫菜却会被当为小食或者是下酒的小菜。甚至有些食品制造者还会加了些口味,使到紫菜的口味变得比较多元化。
在日本,紫菜更是日本的主食~~~寿司的主要配料之一。所以,可以见得,紫菜是个多元化的食物,可算是大小老少都爱吃的。

K∙FISH的紫菜,是高品质的紫菜,拥有光滑的黑色,加上香脆的口感,深得大家的喜爱。K∙FISH紫菜,是在干净卫生的韩国海域采取,在政府的严格标准的控制下处理,再加上高科技的技术和专业的调味,这就是为什么韩国K∙FISH的紫菜是众所周知是非常可口又健康的。


Di Korea, rumpai laut biasa dijadikan sebagai hidangan sampingan untuk nasi putih. tetapi di negara lain pulak, kadang mereka akan menjadi rumpai laut sebagai snek atau pembuka selera. Ada se-setengah pengilang makanan pula tambah pelbagai rasa di dalam rumpai laut, supaya rasa rumpai laut menjadi lebih pilihan dan mungkin akan menarik kanak-kanak suka makan rumpai laut. Di negara Jepun, rumpai laut adalah bahan yang amat penting untuk membuat makanan utama Jepun----sushi. Dengan ini, kami boleh tahu rumpai laut adalah makanan yang kepelbagaian, orang tua, orang muda atau kanak-kanak pun boleh sukan punya makanan.

Pengeluaran rumpai laut Korea adalah rumpai laut kualiti tinggi, warnanya hitam, tambah dengan rasa yang renyah, amat disukai oleh orang ramai. Cara pemprosesan rumpai laut sangat teknologi tinggi dan bersih. Rumpai laut dituai di laut Korea yang bersih, diproses di bawah standard kawalan kerajaan yang ketat, tambah lagi teknologi yang tinggi dan perasa professional. Ini lah sebad korea rumpai laut sangat sedap dan sangat popular.



接下来,我想要为大家分享一个方便又好吃又容易烹饪的紫菜料理 ~~~~ 紫菜鸡蛋汤。。。

这道料理不但好吃,又健康,大人小孩也非常爱吃呢!

这道料理要准备的材料简单又方便:-
材料有:汤水(海带,鳀鱼(普称为江鱼仔),鸡蛋三粒,洋葱半个,大葱,蒜泥,酱油,盐,K∙FISH紫菜


Kali ini, saya ingin mengenalkan kepada kawan-kawan sejenis masakan yang senang dan sedap ------ sup rumpai laut telur.
Masakan ini bukan senang, rasa pun enak, orang tua atau budak kecil pun suka sangat masakan ini.
Bahan-bahan yang perlu disedia adalah :-
Sup (kelp, ikan bilis), telur 3 biji, bawang besar 1/2 biji, daun cang, bawang putih, soya sos, garam, Korea rumpai laut.





步骤如下:
1) 海带,鳀鱼放入水里,煮一段时间做汤水

Cara masak------
1) Masukkan kelp dan ikan bilis dalam air, didih sekejap untul menjadi sup.








2) 切丝洋葱,切大葱成小块,大蒜做成蒜泥

2) Bawang besar diiris kecil, potong daun cang, cincang bawang putih.








3) 在汤水中放洋葱和蒜泥,再煮一段时间

3) Masukkan bawang besar dan bawang putih ke dalam air, masukkan 1 sudu soya sos






4) 汤水开始烧开的时候,放一勺酱油

4) Masuk telur, kacau





5) 放鸡蛋,撒开

5) Masuk garam untuk rasa. Langkah yang akhir sekali, masukkan daun cang dan Korea rumpai laut.











6) 放盐调味,最后的步骤,再放入大葱和紫菜。







就这样简单,就完成了美味可口的紫菜鸡蛋汤啦。。。
开动咯 ! 吃饭咯 ~

Senang saja, sup rumpai laut telur siap lah. Hidangan ini senang dimasak, penuh dengan protein dan vitamin, tambah lagi rasa yang enak, mesti disukai oleh orang ramai.








至于要如何买到?
这大家就要等到今年年尾, K-Fish 韩国海鲜就会出现在马来西亚啦
如果想要了解更多关于 K-Fish 产品,可以进入 K-Fish 官网 www.kfish.co.kr


评论